Lektioner och applåder . . . 7 december
Formuleringskonstens mästare fyller 65 år. I Dagens Nyheter berättar Jonas Hallberg att han aldrig skulle kunna vara lärare för en skolklass.
- Samma elever, samma ämnen, dag efter dag och en publik som aldrig applåderar.
Men han liksom gillar arbete där det uppstår oväntade omständigheter. Som i "Spanarna" i P1, där man aldrig på förhand vet vad som ska avhandlas.
Han vill blanda allvar och underhållning och som föreläsningsexpert ogillar han tråkiga power point-presentationer och bjussar hellre på sig själv utklädd till general.
Som den fantastiska pedagog han är kan han ta sig an vilket ämne som helst. Han förklarar t ex att felet med SMHI är att man inte kan överklaga novembervädret till myndigheten. Precis som han fick avslag på sin ansökan till Socialstyrelsen att få fortsätta att vara fyrtio år.
Kan verkligen lärarjobbet vara så tråkigt som han säger? Är inte detta ett arbete där det uppstår oväntade omständigheter?
Men visst saknar man applåderna även på Böle skola. Med såna paradlektioner som avlöser varandra är det konstigt. Men å andra sidan får det inte slösas med viktig undervisningstid. Hur många inrop som helst har vi inte tid med.
- Samma elever, samma ämnen, dag efter dag och en publik som aldrig applåderar.
Men han liksom gillar arbete där det uppstår oväntade omständigheter. Som i "Spanarna" i P1, där man aldrig på förhand vet vad som ska avhandlas.
Han vill blanda allvar och underhållning och som föreläsningsexpert ogillar han tråkiga power point-presentationer och bjussar hellre på sig själv utklädd till general.
Som den fantastiska pedagog han är kan han ta sig an vilket ämne som helst. Han förklarar t ex att felet med SMHI är att man inte kan överklaga novembervädret till myndigheten. Precis som han fick avslag på sin ansökan till Socialstyrelsen att få fortsätta att vara fyrtio år.
Kan verkligen lärarjobbet vara så tråkigt som han säger? Är inte detta ett arbete där det uppstår oväntade omständigheter?
Men visst saknar man applåderna även på Böle skola. Med såna paradlektioner som avlöser varandra är det konstigt. Men å andra sidan får det inte slösas med viktig undervisningstid. Hur många inrop som helst har vi inte tid med.
Kommentarer
Postat av: Björn
Jag hör ofta buande elever ; )
Trackback