Bilder i huvudet . . . 7 februari 2015

  En kollega och jag pratade i veckan om hur svårt en del elever har att skapa bilder i huvudet.
 
 
  De senaste åren har lusten att följa debatten om skolan avtagit. Kanske all negativ kritik i media bidragit till att mina reflektioner och egna idéer om skolans framtid minskat. Men av någon underlig anledning börjar jag plötsligt hitta tillbaka till intresset för skolans vardag.
  Det kan bero på ökad tid för reflektion och en ointressant TV-tablå. Men det kan också bero på den stundande pensioneringen. Sista chansen liksom, en sista insats för att kunna göra skillnad. Krisen är djup nog nu. Nu finns bara en väg att gå, till det bättre.
 
  Sundsvalls Tidning publicerar en insändare från en driftig lärare som ändå ser sig tvungen att söka nytt jobb. Han eller hon har en enkel idé som kan lösa mycket av problemet i den svenska skolan. Och den är dessuton helt gratis.
  - Den går ut på att låta föräldrarna vara föräldrar och lärarna vara lärare.
 
  Insändaren vädjar till föräldrarna om gränssättning, lära sina barn ta hänsyn och visa respekt för andra människor. Att dela med sig, att turas om, att lyssna på andra och att kompromissa är viktiga bitar i livet som barn måste få träna på hemma.
 
  Då kan läraren bli lärare igen. Och tillsammans med föräldrarna under arbetsro stötta eleverna med kunskaper och erfarenheter så de kan skapa de bilder i sitt inre som är så viktiga för ett rikt liv. 

RSS 2.0