Jul i snöparadis . . . 30 december 2019

Vi firade julen för fjärde gången i en hyrd stuga i Hemfjällstangen  i Sälenfjällen. Och för andra året i grannstugan till Arvidssons. Julen för tre år sedan var det barmark och vi kunde promenera på fjället.
  Söndagen innan jul firade vi julen med Moa och Majken och på julafton med Maja och Ebba.
  Vi åkte skidor såväl nere på myren som på Hemfjället i ett fantastiskt väder med mycket snö, vindstilla och varierande i övrigt. Det började i dimma, som övergick i molnighet för att sluta i solsken.

Vi åkte hem innan plusgraderna kom med regnet och de vackra träden förlorade sina snöhängen. Men vi har de snöhängda granarna kvar på hornhinnan.

S3 och Blackeberg, 50 och 70 . . . 13 december 2019

Det var 50 år sdan vi gick ut gymnasiet i Blackeberg, och det kan man inte tro. Dessutom firade skolan 70 år som läroverk/gymnasium.
  50-årsjubileet firade vi i S3, samhällsvetenskaplig linje i skolan, tillsammans humanisterna och naturvetarna. En kommitté bestående av fem gamla elever, bl a Gunnar Thorsell och Bosse Lidholm hade dragit i trådarna och från vår klass kom merparten.
  Då några, bl a Dojan, som satt fast i Colombia, inte kunde medverka ordnade Rikard en ny träff på takterrassen i huset på Norr Mälarstrand.
  Skolans 70-årsjubileum samlade elever från många olika årgångar. Vår klass ställde upp med Macke, Louise, Killing, Bosse, Backmark och Helena.
  2069 firar klassen 100 år. Då jäklar blir det fest!

Tunnbröd i Djurmo . . . 13 december 2019

Vi tog tåget till Borlänge en förlängd helg i december. Louise skulle få vara med och baka tunnbröd med Kristin och Inga.
  Det blev en heldag i bagarstugan i Djurmo, där Calle eldat upp ugnen och Inga fixat degen, med bl a 10 kg kokt potatis.
  Moa och Majken anslöt efter någon timme och Moa ville sedan inte gå hem. Hon bakade på slutet lite bröd till dockorna.

Dagarna före hade Louise och jag förmånen att få göra studiebesök i en årskurs 4 med 27 elever i Skräddarbacksskolan i Borlänge. Vi fick bekanta oss med några elever som behövde lite stöttning, medan Johanna skötte verksamheten med övriga.

Efteråt kan vi konstatera att det inte är så dumt att vara pensionär i alla fall.

Bada bada bada . . . 13 november 2019

Jag undrar om inte november ändå var den optimala månaden att semestra i Dubai. Med en dagstemperatur på ca 31 grader och 27 grader i havet. Man kan tänka sig att det blir ganska svettigt sommartid, såväl i staden som i öknen när temperaturen kryper över 40 grader.

Många människor åker till Dubai bara för att sola och bada och det förstår man. Solen skiner, det är varmt i vattnet och strandparasollerna ger behaglig skugga.

Vi besökte tre olika stränder, alla lika fina. Vi hyrde solstol en dag. Ska man varje dag hyra solstolar och parasoller får man ta med sig en stor sedelbunt. Vid stranden i närheten av moskén kostade det 160 dubaipengar, nästan 500 kr per person. Inte undra på att vi la våra handdukar i sanden.

Men alla badstränder var fantastiskt fina och det var ljuvligt vatten.

Gott gotti gott gott . . . 14 december 2019

Det lär finnas 10 800 restauranger i Dubai. Vi hann inte besöka dem alla under våra 7 dagar. Däremot besökte vi två matställen två gånger, både medvetet och av bekvämlighet. Catch 22 vid Dubai Marina Beach och Masayo, den libanesiska närkrogen där de rökte vattenpipa oavbrutet.

Willy hittade ett lovande ställe på mobilen och vi travade iväg. Men vi hittade konstigt nog varken skylt eller dörr till ett så fint ställe. Efter att ha frågat ett antal personer visade det sig att restaurangen låg på våning 24 i ett lyxhotell.

Och visst var den koreanska och indiska maten vi valde fantastisk. Och så fick vi en efterlängtad öl till maten.

Med Dhowbåt på Dubai Creek . . . 13 december 2019

På önskelistan inför resan fanns också en kvällstur på en "Dhowbåt" på Dubai Creek. Att Willy firade sin stora dag och broschyrerna talade om en fantastisk arabisk buffé gjorde inte saken sämre.

Vi blir hämtade på hotellet och visst var maten god. Men det goda tog snabbt slut. Alla satt på övre deck i det sköna vädret. Ingen ville sitta inne på nedre deck.
  Maten tog slut på övre deck. När Louise tog en tur ner i båten såg hon hur man kastade maten på nedre deck. Ingen hade ju suttit där.
  Man kan undra varför man inte bar upp maten eller upplyste folk om att det fanns mat där nere.

Man kan bo bra eller kungligt . . . 13 december 2019

Det finns massor av hotell i Dubai och givetvis flera av världens högsta. Ett av de högsta och lyxigaste är Burj Al Arab. Ett 7-stjärnigt, spektakulärt bygge 321 m högt med bl a en helikopterplatta på toppen. Där har såväl Tiger Woods slagit några bollar ut i Persiska viken och Federer spelat tennis.

Det finns inga rum, bara sviter, och man får betala minst 20 000 kr för en natt. Vill man hyra presidentsviten kostar det 200 000 kr för en natt. Har man inte råd att bo här kan man kanske nöja sig med ett afternoon tea för 1 700 kronor.
  Vi var fullt nöjda med vårt "Four points Sheraton". Då våra dubbelrum inte var färdigstädade när vi kom erbjöds vi en lägenhet med två sovrum, allrum, två duschrum, tre toaletter och välutrustat kök på våning 21. Helt OK. Bara utsikten mot Persiska Viken var mer än godkänd.
  Poolen på våning 43 besökte vi nästan varje eftermiddag men poolbaren fick bara något sporadiskt besök då ölen kostade ca 150 kr för 33 cl.
  En kväll var det dock Ladies Night. Då fick alla flickor två gratis drinkar och då hjälpte vi våra respektive med den ena.

Lucialinne och pannkaka . . . 11 december 2019

Vår vecka var alldeles för kort för ett besök i Abu Dhabi, 1,5 timmes bilresa från Dubai. Då hade ett besök vid Shejk Zayed-moskén varit prio nummer ett.

Nu fick vi hålla oss tillgodo med Jemeirah-moskén i Dubai. Moskén är den enda i Dubai som är öppen för allmänheten. Under 1,5 timmes guidning får vi en inblick i ceremonier och islam.

Vi får låna kläder för att skyla bara delar på armar och ben.

Efter besöket bjuds vi på arabiskt kaffe eller te, och olika arabiska smårätter. Veckans bästa pannkaka serverades här.

En Airbus av blommmor? . . . 12 december 2019

Det byggs snabbt i Dubai. Trots att vår resehandbok, som vi lånat på Timråbibblan, var reviderad 2018 fanns inte Miracle Garden med.
  Å andra sidan hade jag nog inte fastnat för någon park när det fanns så mycket fantastiskt att se.

Men på plats i Dubai fick vi ett tips från Djurmo hur fantastiskt det skulle vara. Det visade sig att tipsaren inte varit där själv.
  Men Miracle Garden var det mest fantastiska i parkväg vi sett. Man hade klätt in en riktig Airbus i blommor, liksom kända Disneyfigurer i megastorlek och andra figurer och hus.

Att vårt dagskort på Metron inte gällde på bussen från Mall of the Emerates var inte mycket att säga om. Stackars Willy som inte ville följa med får nog ångra sig. Men han kommer visst inte överens med växter. Bara blåbär.

Affär som heter duga . . . 10 december 2019

Dubai Mall är världens största galleria, förstås. Medan Mall of Scandianavia har 224 butiker har Dubai Mall över 1 400. I antalet restauranger är förhållandet 20 mot 120. P-platserna i Solna är 3 700 medan Dubai Mall har över 14 000.

Det tar en stund att flanera runt i gallerian med sina 1,2 miljoner kvadratmeter. Bara promenaden från metrostationen är en 600 meter lång inglasad gångbro med rullband till gallerian.

Här finns också en isrink, ett jättelikt akvarium och en dinosaurie. Förstås.
  "Dubai Dino", är det mest kompletta exemplaret av Amphicoelias brontodiploducus i hela världen. Det upptäcktes i Wyoming 2008 och togs till Dubai 2014.

Här finns också världens största saltvattensakvarium med 33 000 fiskar och havsdjur, uppdelat på 85 arter. Bl a ser vi 400 hajar och rockor.  Givetvis finns fiskarna bakom världens största plexiglas, 33 x 8,3 meter, och 1 meter tjockt. De kan antingen upplevas genom glaset, i en tunnel på botten eller i båt med ett genomskinligt skrov.
  Ovanför plexit sitter världens största skärmpanel, bestående av 820 TV-apparater som skapar en 50 m bred och 14 m hög display.

Ibland blir man nästan trött på att allt ska vara så fantastiskt. Det är tur att man inte vet om allt.

Tycker man att Dubai Mall är för stort kan man ta sig till The Mall of the Emerates, den näst största gallerian. Här har vi bara 700 butiker, 100 restauranger och två femstjärniga hotell. Mest spektakulärt är ändå den 400 m långa inomhusskidbacken. Fallhöjden är 85 m med flera pister och liftar. Vissa tider på dagen ser man ett antal pingviner i backen.

Man önskar att man kunde ta med sig lite av de 6 000 ton snö hem från backen. Det är idag mitten av december och ännu inga klassiska spår värt namnet.

Äntligen några araber, men i vax . . . 8 december 2019

Från soukerna åkte vi med en abra, en flatbottnad taxibåt, över Dubai Creek, för att gena över mot Dubai Museum.
  På vägen dit träffar vi på utställda kameler och väggkonst. De hängande arbetarna på hotell Atlantis fanns  här som kopior.
  Vi åt en fantastisk melonsallad i värmen. Turistboken tipsade oss om "Arabian Tea House" vid museet. Vi trodde vi gått rätt men hade hamnat vägg i vägg på ett annat fantastiskt ställe.
  Ibland blir det rätt fast det är fel.

Museet visar stadens svindlande förändring från en liten bosättning i öknen till arabvärldens centrum för handel, finans och turism.
  På fem decennier har Dubai utvecklats mer än de flersta städer gör på åtskilliga århundraden.
  Här följer vi historien genom fynd från utgrävda gravar från 3 000 f Kr. Med hjälp av vaxdockor färdas vi långt tillbaka i tiden. T ex traskar man runt i ökensand när beduinernas kultur beskrivs.

Köpa saker på soukerna . . . 8 december 2019

Försäljarna på Dubais basarer, soukerna, ville gärna att vi skulle köpa en massa krimskrams med oss hem.
  Nu är vi långt ifrån de luftkonditionerade galleriorna. Ett myller av gränder samlade kring Dubai Creek, härstammar från Dubais tid som handelshamn. Här är butikerna ordnade efter typ av varor, såsom kryddor, hantverk, guld, parfym och kläder.
  Prutning hör till men det är inte min bästa grej. Kommer i alla fall hem med en arabisk huvudduk och Louise med lite saffran. Och en liten gratisflagga från Förenade Arabemiraten.

Här tjatade försäljarna i varje butik att vi skulle handla. Precis som inkastarna på matställena i Grekland.

Bada, äta, Atlantis . . . 7 december 2019

Många människor åker till Dubai bara för att bada och sola. Med en temperatur i luften på 30 grader och ca 27 grader i det salta vattnet i november, så förstår man hur de tänker.
  Efter en god lunch på Catch 22 på strandpromenaden tar ett foto i en automat. Sedan tar vi en långpromenad från badstranden Marina Beach, enligt de flesta den bästa stranden i Dubai. Vi hittar till slut avfarten till Palm Jumeitah, världens största konstgjorda ö.

Helst skulle man väl vilja se skapelsen från luften men nu fick vi nöja oss med synen från spårvägen, Palm Monorail, som vi inte visste fanns.
  Vi hamnar på strandpromenaden vid lyxhotellet Atlantis.
  Hotellet är ett av Dubais mest karakteristiska landmärken. En skyhög rosa koloss ordnad runt en gigantisk valvbåge i arabisk stil.

Här ser vi solen gå ner och vi förundras också  hur man fraktat hit alla dessa stenblock som skyddar hela kuststräckan mot vågorna. Ett antal arbetare, förmodligen gästarbetare, hänger i linor på hotellet. Om de kikar efter lättklädda damer genom hotellfönstren eller rengör fasaden kan man spekulera om.

Ökensafari med köpa köpa . . . 6 december 2019

En resa till Dubai och Förenade Arabemiraten är inte komplett utan ett besök i öknen. Hotellets variant visar sig ganska dyr så Willy fixar en annan arrangör. Vi ska ju varken övernatta eller köra själva.

Vi blir hämtade på hotellet med en fyrhjulsdriven bil. Innan vi åker in i ökensanden lättades det på trycket i däcken. Vi kör en runda i sanden mot Universal Camp, en av många provisoriska "oaser" uppbyggda för turisterna.

Vi köper VIP-platser för 50 dubaipengar för att med ålderns rätt slippa sitta på kuddar på marken. Vi väljer bekväma soffor på en liten läktare.

Louise och Willy rider 2 minuter på en kamel och tjejerna mannekängar i traditionella arabiska kläder. Louise råkar prova en kaftan som kostade pengar att prova men den ansvarige araben hann inte med.
  Vi serverades svagt odrickbart kaffe och när Louise skulle hämta mer nescafé fick hon inte bära pulvret utan det skulle vår uppassare göra. Mina kamrater blir hennamålade, tjejerna gratis men Willy lyckades charma konstnärinnan till den grad att han också fick några streck på näven. Troligen ville hon bara bli av med den tjatiga gubben.

Efter tre timmar med ständiga erbjudanden att köpa det ena krimskramset efter det andra får vi en fantastisk arabisk buffé, med tre grillspett med olika ris och röror. Och så mycket Cola vi ville.
  Vi var 500 personer på plats, mest japaner, som fick se magdans och en eldslukare. Sedan åkte vi hem i ökennatten och vad jag fattar var det bara vi fyra som bodde i Sörberge.

Världens högsta, förstås . . . 3 december 2019

Burj Khalifa är med sina 828 m den högsta byggnaden i världen och en symbol   för Dubais omåttliga ambitioner.
  Huvuddelen av tornet är bostäder med ett lyxhotell i den nedre delen. Utsiktsplatser finns på våning 124 och 148. Vi tänkte inte betala 500 AED (1 500 kr) för att kika ner . Vi bodde ju själva på våning 21 på "Four points Sheraton" med poolen på våning 43 och det räckte för oss.

Burj Khalifa blir snart passerat av "Jeddah Tower" som är under byggnation i Saudiarabien. Den exakta höjden hålls ännu hemlig men ska slå Burj Khalifa med ca 200 m när den står klar under 2020.

Något oväntat planerar Irak en skyskrapa i Basra på 1,1 km höjd, "Bride of the Gulf". Det som skiljer denna från de andra två är att "The Bride" blir en "vertikal stad" medan de övriga förminskas till superhöga torn.

Vi travar igenom Dubai Mall på väg till fontänshowen vid Burj Khalifa Lake. De belysta dansande kaskaderna, som skickas upp till 150 m bildar ett gigantiskt vattenfyrverkeri framför ett blinkande Burj Khalifa.

Kvällstid är det show varje halvtimme. Fontänspelet är koordinerat med olika musik, från klassiskt till modernt och arabisk dansmusik.
  Fontänen är 250 m lång och det mäktiga vattenspelet är förstås världens största koreograferade vattenshow. Och det är riktigt magnifikt där vi sitter och äter vår panpizza.