Jetlag och tights . . . Fredag 28 augusti

   

Första skolveckan är över. En av de längsta veckorna i mitt liv. Ett 60-minuterspass kändes i början som en hel dag och rasten var mikroskopisk. Kaffet hann inte ens svalna. Månne har klockorna kalibrerats om efter sommaren och timmarna blivit längre. Eller så har man drabbats av någon form av jetlag.

  Underligt och ovanligt känns det i alla fall. Och eleverna verkar känna på samma sätt, om inte värre. Några halvligger ner efter 20 minuters arbete. Och visst är skoldagens "sitta på hårda stolen" annat än sovmorgon, spela dator, leka, äta godis och se på TV till midnatt.

  Lektionerna i veckan vinner inga priser. Inga årsbästa var  heller inte att vänta så här i början på säsongen. Det har varit ett famlande och ett "känna på varandra"-stuk nu när ny klass möter ny lärare.

  Bästa lektionen håller en 9-årig elev när han visar sina 3D-bilder och kortfilmer, samt spelar upp några remixer av känd musik som han gjort. Han tackas med applåder.
  Så långt uppskattas inte mina guldkorn, i form av 10-kompisar, positionssystem och alfabetet. Min publik verkar vara kräsen så det är till att skärpa till sig. Vi har 15 veckor kvar den här terminen. Nog ska vi hinna lära oss en hel del, både eleverna och jag.
  Det som bekymrar mig mest är att fikabrödet saknats i flera dagar.

  Frun tränar duktigt. Trots mitt dåliga högerknä hänger jag med på många av hennes lugna pass, modell promenad. Vädret spelar ingen roll.
  I onsdags spöregnade det. Lämplig klädsel? Frun föreslår tights!!
  Det spelar ingen roll hur mycket det öser ner, men tights, nej. Vad tror ni Anders och Björn skulle säga om de visste.
Att ta på sig tights, det är samma sak som om Anders tar med sig sin stickning på rasten till personalrummet. Och då inget ont sagt om stickning.
  Uteslutning ur manliga närverket skulle komma som ett brev på posten. Solklart!

  Annars blev det 13 liter blåbär i söndags och lingonskörden är uppe i 20 liter. Den första surströmmingen har som vanligt intagits hemma hos Gunnel och Willy. Lika mysigt som vanligt. Till helgen vankas det kräftor. Sedan kan vi gå in i hösten.

            

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att du skulle vara gullig i tights.

Frågan är bara vilken färg du har.

2009-09-01 @ 19:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0