Korvmacka och utepedagogik . . . Lördag 22 augusti

  Trots att man egentligen inte hade tid, tillbringade vi en härlig studiedag på Böleberget med Sundsvalls Naturskola. Det var utepedagogik för hela slanten och en hel del av övningarna vi gjorde går säkert att göra tillsammans med eleverna.

  Pesi Luokkonen och Susanne Olofsson lärde oss bl a hur en spindel ser ut och hur man gör en knop. De talade om naturen som rummet, där eleverna lär sig med alla sinnen.
  
       

  I den litteratur vi bläddrade i, bl a "Ute-engelska", saknade jag följande exempel:
  Året är 1967 och min gamle närsynte, överviktige engelsklärare på högstadiet i Blackeberg tog ut oss på skolgården. Han ställde sig på ett ben med armarna i flygställning. I ena handen hade han ett radergummi och uttalade ordet "rubber". Vi repeterade och sedan dess sitter den glosan.
 

 (Gossen på bilden har har inget med texten att göra) 

  Det var samma lärare som lärde mig det enda franska ord jag efter ett års studier kommer ihåg, "moissonneuse-batteuse". Vad det betyder? Skördetröska, så klart. Snacka om gedigen kunskap, man kan nästan tala om bildning.

  Denna superpedagog använde exempel i engelska så vi både förstod och låg dubbla av skratt.
  "Förra veckan flydde min fru med en arab ...", eller  "Igår kom min svärmor hit så jag måste fly till skogs... ". Vilka grammatiska klurigheter han ville exemplifiera kommer jag dock inte ihåg.

  Däremot att han,  Lars Norrbom,  var en fanatisk Djurgårdssupporter och att han efter våldsamma nysningar gick runt i klassrummet och letade sprickbildningar. Denne man har faktiskt präglat mig lite grand i min lärargärning.

  Nästa vecka kommer eleverna. Vi får se om jag åtminstone hunnit städa klassrummet tills dess. Bengt Larsson har i alla fall försökt se till att videokanonen fungerar. Hygglig kille, trots att han på order lagt på oss några elevtimmar extra i år.

       

Kommentarer
Postat av: Jo

Så trevlig med lite pedagogiska tips såhär kring skolstarten!

2009-08-23 @ 20:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0