På Skolforum utan veckopeng . . . 26 oktober

  Att gå och handla utan plånbok, eller som att gå på ett framtidsmuseum. Och bli sugen, intresserad och imponerad. Som att träffa Jennifer Aniston ... och sen inget mer.

  Att besöka Skolforum i Älvsjö är fantastiskt. Och imponerande. Alla lärare borde vara här. Det här är billig fortbildning, entré 160 kronor. Och en annan gör det på ledig tid.
  Det är stort att träffa så många ambitiösa pedagoger som gett sitt liv åt skolutveckling och hokus-pokus-metoder. Som efter år av prövningar ser ett resultat som de vill visa upp. Och förhoppningsvis i slutändan tjäna några slantar på sina idéer.
  Och mängden av utställare tar aldrig slut. Karameller och pennor överallt, gratis kaffe, ballonger, magnetiska bokmärken, öronproppar, nyckelringar, isskrapor, tävlingar m m för att locka svältfödda lärare.
  Vi vinner en T-shirt i pilkastning och Louise får en A4-kalender. Jag blir intervjuad av någon, vem de nu var, träffar vår lokale matteutvecklare och får en lektion om löneutveckling. Och Jan Björklund, skolministern, håller hov inför intresserade.

  "Att se men inte mera". Klart man blir sugen på nya läromedel och IT-innovationer. Men tygkassen består mest av pennor och godis till slut. Bokfloran är inte så intressant p g a liten skolbudget i kommunen. Men lite kul ändå att frossa i allt som finns och träffa andra intresserade kollegor från hela landet. Och stundtals liknar faktiskt en del ställen ett annandagsrea på NK och man orkar inte ta in mer.

  Skolforum är den största mötesplatsen och inspirationskällan för skolfolk som vill utveckla sig själva. Och där presenteras den senaste forskningen av de bästa föreläsarna i stora salar och i mindre utrymmen. Vi såg en del som var glest besatta. Ing-Britt skulle nog behöva en böleklack med sig, några som jublar och gör "high-5" när det är dags.

  Undrar om hon har några mutpennor med sig? Eller kola ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0