Jag håller med alla . . . 5 oktober

  Jag håller med alla. Nästan. Och det händer varje dag. Nästan.
  Många människor är så insatta och så skickliga på att motivera och föra fram tankar och åsikter så jag faller direkt och håller med.

  Kamratpostens trevliga Ola Lindholm visar i sin elevenkät att lärarna mobbar vart 5:e barn.
  Det finns säkert personer som i pressade situationer kan uttrycka sig dumt. I alla yrken. Liksom det finns ungdomar som gör det. Men vuxna borde veta bättre. Och det oroar.

  Hanne Kjöller i DN funderar på om det är lärarkåren som blivit mobbare eller om det är så att dagens barn är extra känsliga och tolkar en tillsägelse som mobbning.
  "Om man tittar på hur lättkränkt dagens vuxenkollektiv blivit tror jag mer på det senare", menar hon.

  Och jag håller med båda.

  Regeringen med Beatrice Ask i spetsen vill öka föräldrarnas ansvar för barnen. De tycker inte vissa föräldrar bryr sig tillräckligt och vill tvinga dem att ersätta skador deras barn åsamkar.
  Givetvis svarar oppositionen med Thomas Bodström att man i så fall sparkar på de som redan ligger. Det sätter press på fattiga familjer som redan har störst problem.

  Och jag håller förstås med båda.

  I Föräldrabalkens 6 kap § 2 står det faktiskt redan:
  "... I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas"...
  Det kan då ifrågasättas om föräldrarna inte brustit i uppsikt om deras barn gjort dumheter ute på byn.

  Rättigheter och skyldigheter går hand i hand i vårt demokratiska samhälle. Och kan man både ha kakan och äta upp den? Alltså få vårdnadsbidrag utan att ta sitt föräldraansvar.

  Ja, inte vet jag.

  Ibland är det skönt att veta allt. Men många säger att man är lyckligare om man inte vet så mycket.

  Och jag håller med. Om båda.

  Ja, jag håller med alla. Och saknar liksom de flesta facit, ett bra svar.

  Heja AIK! Och Djurgår`n. Ja, heja alla. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0