"Maffe" - min amerikanska släkting . . . 12 oktober

  

  Och så hittade jag morbror "Maffe". Ja, inte riktigt. Men i alla fall.

  Min farmor, Anna Maxén, född 1900, som förresten började på Böle skola 1907, hade en bror som hette Manfred. Han var den enda i syskonskaran som emigrerade. Övriga blev Medelpad trogna.

  Jag träffade Manfred när han vid ett tillfälle var i Sverige och träffade sina syskon och bodde hos farmor och farfar i Fagervik. Han var stor och tjock och satt mest. Jag gick med farmor till Bergmanskogen och plockade blåbär till honom. På kvist. så att han kunde känna bruset av sin ungdoms svenska natur.
  Annars bodde han i Minneapolis i Minnesota med barn och barnbarn.
  Av den halva miljon svenskar som emigrerade till USA flyttade de flesta till Minnesota, Indiana och Kalifornien.

         

  På immigrantmottagningen på Ellis Island fanns två Manfred Magnusson i registren. En anlände från Sverige 1907 och en 1923. Vilken "Maffe" som var vår vet jag inte men i arkiven på ön finns fakta och fotografier kvar.

  Vi skippade vidare forskning till förmån för en dubbel espresso på Starbuck´s med några "giant" fudgar.
  Snacka om sötchocker. American style. 

       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0