Trägen vinner . . . 30 oktober

  47 500 personer skrev högskoleprovet nyligen. Det var 50% fler än förra året.
  Jag har aldrig gjort det. Det fanns inte i min ungdom. Och jag har en känsla av att det inte skulle gå något vidare om jag gjorde det idag. Åtminstone inte delar av det. Man är inte så logisk precis.

  Gratistidningen Metro intervjuade en 20-årig tjej som gjorde provet för femte gången. Hon konstaterar att man får mer och mer koll.
  Jag försökte mig på att söka till Journalisthögskolan inför hösten 1969. Vi satt flera hundra personer på en biograf i Stockholm och gjorde en massa skrivprov under en hel dag. Jag gick aldrig vidare till andra uttagningsomgången. Bredvid mig satt en äldre kille som provat ett otal gånger.
  Han hade nog som tjejen med högskoleprovet lärt sig en del på vägen. Visste nu vilka kunskaper de efterfrågade, hur testerna gick till och vad han borde träna mera på. Det hade jag inte en susning om.

  Jag sökte journalistjobb brevledes på samtliga tidningar i Norrland. Erbjöds jobb efter ett personligt besök på Östersunds-Posten. Men tog jobbet på TT, Tidningarnas Telegrambyrå, i Sundsvall i december 1969, mitt under pågående gruvstrejk i Kiruna.

  Killen bredvid mig i biosalongen kanske fixade testerna till slut. Och kanske jobbar han idag på någon suspekt porrblaska i huvudstaden.
  Trägen vinner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0