"Nordan" - en stor ledare . . . 19 september

Dagens Nyheter berättar att Rikard Norling, Giffarnas förre fotbollstränare, skapat sig en ny utmaning. Efter ett sabbatsår från fotbollen, fick kicken från AIK, är han numera mentor för presumtiva elittränare.

  I ett första försök ger han tips, råd och stöd till BP:s, Brommapojkarnas, två juniortränare. Han följer träningarna på avstånd och ger sedan feedback på upplägget.
  Rikard började själv sin framgångsrika tränarkarriär i ett ungdomslag i BP.

  När jag spelade i BP:s juniorlag i slutet av 60-talet var det inte tal om mentorer. Vår tränare/lagledare Hans Nord, "Nordan", klarade sig bra ändå.
  Jag tror inte han varken hade egna spelarmeriter eller tränarutbildning men han var en härlig kille som skapade en god stämning i gruppen.
  Vi spelare tillhörde väl inte heller Stockholms absolut bästa men vi vann många matcher i högsta juniorserien, framförallt på vår hemmaplan i Mariehäll.
  "Nordan" tog oss även med på ett vårträningsläger i Bjuv, med bl a match på Olympia mot Helsingborg.



  Jag spelade som junior några matcher med A-laget 1968. "Siken", Ingvar Sik, gjorde också någon säsong där, medan "Belle", Bengt Björn, blev bofast i A-laget under flera år. Själv flyttade jag till Timrå 1969.

  Vi hade en fånig laglåt vi sjöng före och efter matcherna i omklädningsrummet. Och trots att jag spelade munspel bidrog låten i högsta grad till juniorlagets framgångar.

  "Den som målar får en bersa utav mig,
och så kanske jag kan ordna någon tjej.
Men se till att göra många mål ,
och hålla rent där bak,
men sa Nordan, det var en annan sak.

  Gå och vinn, gå och vinn
annars kommer ni på krogen inte in.
  Gå och vinn, gå och vinn
annars kommer ni på krogen inte in"

  Någon öl fick vi aldrig av "Nordan", trots att vi vann ganska ofta. Inga tjejer fixade han heller. Och några krogbesök blev det aldrig tal om. Varken då eller senare.

  Undrar vad Rikard Norling kan ha för trevliga överraskningar till BP-lirarna. Kanske lika bra att damma av "Nordan" igen. Jag tror han fortfarande jobbar kvar i föreningen. 

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0