Fika - ingen hälsorisk på "Panget" . . . 26 september

  Dammen vid Bergeforsens kraftverk måste förstärkas bl a för att klara ökade vattenflöden. Hotell Laxen och sju andra fastigheter måste lösas in, bl a mormor och morfars f d hus i Rocka.

  Barndomens sommarlov hos mormor och morfar i Bergeforsen var många. Ofta pendlade jag mellan Rocka och farmor och farfar i Fagervik.
 Skogen bakom Rockagatan är idag en gallrad liten kulle. Som barn betraktad, en gigantisk urskog med två hemliga luftbevakningstorn.

  Hotell Laxen eller Bergeforsens hotell, som det kanske hette, var kort och gott "Panget" för timråborna . Det låg bara ett knappt stenkast nedanför mormor och morfars stuga i Rocka.
  En gång för ca 50 år sedan delade morfar, Algot Lundstedt, och jag på en 33 cl sockerdricka på "Panget". Att dela en läsk på detta sätt på lördagen var en av barndomens höjdpunkter för oss 40- och 50-talister.

  Men morfar tog i smyg upp en plunta ur innerfickan på svarta kavajen och drygade ut sin dricka.

 Morfar var stamkund på "Panget" men vistades nog egentligen hellre där med kompisen Manne. En annan livsnjutare, som bodde alldeles för nära nämnda utskänkningsställe.

  Nu ska "Panget", Laxen, Hotellet, lösas in och antagligen snart rivas. Och sockerdricka betraktas idag så farlig att skatten på läsk borde höjas väsentligt. Läskdrickande anses vara en av orsakerna till folksjukdomen fetma.

  Det var inga tankar jag hade då, på "Panget" med morfar för 50 år sedan. 
 
  Undrar vart jag skall gå och fika med mina barnbarn. Och vad får vi dricka utan hälsorisker? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0