Pinuppor i sandgropen . . . 4 april 2010

  Trots att det fortfarande råder hyfsat skidföre går ändå tankarna till sommaridrotterna. Allsvenskan med Brommapojkarna och AIK är intressant, och med inomhus-VM i friidrott i färskt minne går tankarna till sin egen friidrottssatsning som ung.

  Den förekom dock bara i skolan. Några priser från mellanstadiet på Vällingbyskolan trängs i bokhyllan. Skolmästare på 60 m i årskurs 5 och i sexan, när jag stukat foten på fotbollsplan, skolmästare i kast. Jag erinrar mig också att vi hade en friidrottsmatch mot Maltesholmsskolan. Där sprang jag slutsträckan i stafetten. Jag var alltså inte helt rudis på kolstybben.

  Den friidrottsträning vi sysslade med på fritiden i början av 60-talet skedde på idrottsplatsen i Norra Ängby. Vi hoppade höjd och längd. Men framförallt låg vi i sandgropen och studerade de Pinup-tidningar "Benet" kommit över.

  "Förståelseinriktad skola" i all ära, men barn har präglats av lust, nyfikenhet  och lärande i alla tider. Trots att läroplanen då hette Lgr 62 och inte Lpo 94.
  Och vi kommunicerade. Vi lärde av varandera, diskuterade och studerade böcker och tidningar. "Benet", tydligt den mest visionäre av oss, tog med sig litteratur och erfarenheter, som Ove och jag fick ta del av där i sandgropen. Och vi gapade och kommenterade. Vilt.

  Om det var friidrotten eller de oklädda damerna i Pinup-tidningarna som drog oss till Norra Ängby efter skoltid kommer jag inte ihåg. Men jag har mina aningar.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men pappa då...

2010-04-07 @ 17:27:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0