Prata dig smart . . . 24 april 2010

  Det här är tungt. Det handlar om politik och ekonomi. Det är inte mina grejer. Det är annat med fotboll, musik, choklad och GT. Där är jag på mammas gata.
  Tack för idag.
 
  Men apropå askmolnet ... och det här med att staten måste hjälpa flygbolagen ekonomiskt för att undvika konkurs.

  Lyssnare hörde av sig till P3 härom kvällen. Nisse (fingerat namn) tyckte att bolagen fick skylla sig själva. SAS har fått hjälp förut och hur mycket har de betalat tillbaka till staten när de gått med vinst? Först fick bankerna stöd men hur mycket har de betalat tillbaka till statskassan när de går med sina jättevinster. Det ger väl feta bonusar  och stor aktieutdelning istället för att göra rätt för sig.

  Pelle (fingerat namn) tycker det är självklart att SAS ska ha hjälp. Det är ju delvis ett statligt bolag. En konkurs blir säkert en merkostnad om 20 000 människor skulle bli utan jobb. Stora företag som Volvo och SAAB, som ger mycket tillbaka i skattepengar borde stöttas. Det är bäst på lång sikt.

  Olle (fingerat namn) vill syna den ekonomiska aspekten och se till samhällsnyttan. Tjänar vi på att företag går i KK? Vi kanske får in mer pengar om vi stöttar företagen. Det gäller att skydda gjorda investeringar för att få in mer i framtiden. Flyget är en del av infrastrukturen och vad förlorar vi på nedläggningen av svenskt flyg? Å andra sidan, kan man verkligen miljömässsigt motivera en flyglinje mellan Stockholm och Göteborg som bara tar 3 timmar med det miljövänliga tåget? 

  Det finns så många vettiga synpunkter hos vanliga människor. Jag håller i vanlig ordning med samtliga. Men man får sig flera tankeställare. Hur bra har vi det inte egentligen? Vi tar så mycket för givet. Hur ska vi ha det i framtiden ? Miljön?

  Jag har bestämt mig. De ska få ekonomisk hjälp. Det handlar ju inte om förluster p g a egen förskyllan. Utan en naturkatastrof. Det är svårt att gardera sig mot ett askmoln.

  Man lär sig bäst i dialog med andra. Jag var aldrig den diskussionslystna typen i skolan. Tyvärr. Tänk om jag varit det. Va´smart jag skulle varit idag...   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0