Att skylla på bocken . . . 23 februari 2010

 
  
   - Om du är djurgårdare ska du fan inte ha någon kaka!

  Torbjörn Elverheim, Sundsvalls Tidnings timråbevakare besökte skolan när eleverna invigde sitt eget OS. När han skulle fika i personalrummet fick han syn på Tonys DIF-mugg och log igenkännande.
  Han berättade att han var AIK-are från början, i fjorton dagar. När hans mamma tvättade hans AIK-tröja revs den ner från tvättlinan och åts upp av geten.
  Torbjörn bodde i Arlandatrakten och var en trogen gäst på Råsunda. Av olika anledningar blev det "pyamasjackorna" som fick hans sympatier efter getens pojkstreck.

  Någonting sa mig att jag läst eller sett något tidigare där någon skyllde på en get. Att den hade förstört något. Jag frågade förståndiga människor till råds men inte ens rutinerade specialpedagoger och lågstadielärare kunde hjälpa mig. I ett dygn kunde jag inte tänka på annat.
  Då kom jag på att det kanske inte var en get, utan något annat, t ex en åsna eller en bock. En bock!

  Och där, helt plötsligt, i samma lokal som Torbjörn Elverheim satt dagen före kom jag på det. Det var en bock.
  Det var Humle och Dumle från 1959. I avsnittet där kapten Bäckdahl förhör dem på läxan. Rättstavning, räkning och skafferigeografi. Dumle kan inte räkna upp siffrorna från 1-20 och orsaken är att bocken ätit upp räkneboken.

  Kolla själv. Vilken nostalgikick. I blyerts. Lugnt och behärskat. Så här bra barnprogram görs inte idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0