Poesi med karbonpapper . . . 28 januari 2010

 

 Ovärderliga litterära verk återfunna. Våra dikthäften från slutet av 60-talet hade hamnat på fel ställe.
 Jag är inte bra på att leta och givetvis var det inte jag som hittade dem i fel bokhylla. Samma problem har jag på skolan. Jag vet att jag har det. Men var ligger det?

  Klas Suneström, Olle Jansson, Nills Lundberg och Di Funke? Känns namnen igen? Nä, jag kunde väl tänka det.
  Det var Oves, Benets, min och Öhmans pseudonymer när vi producerade tidens poesi, dyngpoem blandat med romantik.

  Häftena skrevs bara i fyra exemplar med skrivmaskin och karbonpapper. Oves illustrationer var geniala liksom några av dikterna. Över 40 år senare imponeras man av den romantiska ådra som grundlades redan under gymnasietiden.
  Om det var lärarna i Blackeberg eller bara ett överskott på testosteron som gjorde att tankarna måste ut, vet jag inte. Men kul att ha häftena kvar är det i alla fall. 
  Vad sägs om följande "mästerverk":

KVÄLL
Den sena kvällen är vacker och varm
där går flickan och pojken arm i arm
Orörd är naturen 
men inte hon och han.

DU, JAG OCH LJUSET 
Satt ensam kvar vid det lilla köksbordet,
med dikten du gav mig. Ingen skulle längre
kunna säga, att jag inte läst den många
gånger. Man kunde knappt se blyertsbokstäverna
längre på det nötta papperet. Jag har alltid
burit den på mig.
  Ljuslågan speglade sig i den smälta
stearinen. När man andades lite försiktigt
på lågan, vred och böjde den på sig, som en flicka,
som provar en ny klänning framför spegeln. Jag
blåste flera gånger, säkert flera än flickor
provar nya klänningar. Men lika vackert var det.
Stirrade på den livsglada och uppåtsträvande
lågan och tänkte på dig. På hur vi brukade
samtala och kyssa varandra, medan ljuslågan
vinkade fram och tillbaka.
  Men nu var jag ensam kvar och låtsades
att lågan var du. Jag viskade, "Jag älskar dig",
och lågan, som var du, nickade.

  
 Jag undrar vad alla andra har för dumheter gömda i sina byrålådor? 

Kommentarer
Postat av: Nina

Vem är du på bilden tro? Oj så roligt att hitta detta häfte....du måste ha suttit djupt sjunken i minnen ett tag och sett mkt glad ut...kan tro ni hade kul när ni gjorde det....

2010-01-28 @ 21:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0