Mitt Grekland på dekis . . . 5 maj 2010

  Jag gillar Grekland. Det lilla jag har sett. Aten, Kos, Zakynthos och Kreta. Sol, bad. Så mycket att se, så mycket gott att äta. Och gott att dricka.
  Men nu väntar tuffa tag för grekerna. Den ekonomiska krisen tvingar landet till kraftigt sänkta löner, höjda skatter och försämrade arbetsvillkor.

  Många demonstranter skyller krisen på bankerna och politikerna. Experterna säger att grekerna fuskat med skatten så staten inte fått in tillräckligt med pengar. Att många greker går i pension i 50-årsåldern har inneburit att få jobbar och det kommer mindre skatt in till statskassan. Regeringen har dessutom slösat, bl a har statsanställda haft för höga löner och förmåner.

  En av mina grekiska favoriter, förutom "Grekisk sallad" och "Ouzu", är Alexandra Pascalidou. Hon förstår att grekerna inte vill betala skatt.
  "De har inget förtroende för det korrupta grekiska samhället. Ett exempel på slöseri är ett sjukhus som haft 40 trädgårdsmästare anställda i 50 år. De har aldrig satt sin fot där. Det finns ingen trädgård."

  Där skulle man jobba. Eller i en skola utan matriser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0