Motivationshöjare, jo hoppsan . . . 2 november 2010

  Gud så skönt att man inte är kändis. Och så skönt att slippa bli utsatt för offentlig kritik, som i "Idol".
  Eller som Fredrik Bremberg, hockeyspelare i HV71, bli sågad av Leif Boork i Canal+. Med en lön på 5,5 miljoner måste man prestera jämt. Eller finns det månne vissa omständigheter ...

  Bremberg är, trots att han från början är djurgårdare, en genial spelare som är van att spela mycket. Får han inte det kommer han inte riktigt rätt in i matcherna. Och det får han inte i HV.

  Jag får mycket speltid i "mitt lag". Har alltid fått. Under 35 år. Men nu måste man visst be om ursäkt för det. Det är lite Brembergstämpel över det.

  Även för rutinerade lärare är lönen faktiskt en motivationshöjare. Genererar man 3,53 % till lönepotten kan man få uppfattningen att man underpresterat om utfallet blir mycket lägre.

  Visst, jag tänkte lite annorlunda när jag var nyexad, orutinerad men ambitiös lärare. Men som de flesta äldre kollegor har jag kämpat hårt under många år för att uppnå den lönestatus jag har idag. Ibland känns det som man ska behöva be om ursäkt för det.

  Men det tänker jag inte göra. Ha ha! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0