Morbrors "Skruv" på plats . . . 30 oktober 2010

   

  Min morbror var en hejare på att rita och en mästare på att berätta roliga historier.
  När jag var liten, i slutet av 50-talet, hälsade han på oss i Stockholm. Han var lika intresserad av sport som jag och han ritade mängder av lustiga karikatyrer av fotbollsspelare i de mest dråpliga situationer.
  Jag kan än idag skratta när jag tänker på bilderna. Bilder som tyvärr inte finns kvar.

  Femtio år senare har Willard haft utställningar kors och tvärs och varit representerad på Liljevalchs. Hemma har jag några tavlor han gjort, bl a en akvarell jag hittade på mormors vind gjord medan han gick i skolan.

  Nu har man rest hans "Skruv" igen, i Värdshusrondellen i Timrå. Och i kommunhuset finns "Slagskott", en annan av hans skrotskulpturer.
  Min "Tre dansande par", gjord av sex gamla rälsspikar, är inte dum den heller.

  Willard Lundstedt blev bara 75 år. Han gick bort 2004.

  Undrar om man själv kommer att sätta något avtryck i framtiden. Knappast troligt.

     

     

Kommentarer
Postat av: Katrin Lundstedt-Enkel

Kul att du skriver om Willard. Jag älskar hans tavlor och skulle vilja att fler "upptäckte" hans konst. Ömsint, humoristiskt, känslosamt och naturnära.

Kul också att vi är "släkt"... Willard var min svärfar, jag är gift med Torbjörn. Din kusin?

;o)

2011-03-23 @ 08:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0