Ibland kör det ihop sig . . . 16 april 2011

 

  Åke Dahlbäck hörde av sig för en månad sedan och berättade att han pratat med Ray Davies och att han lyckats få hit "Kinks" till Härnösand 24 juli.
  24 juli fyller svärmor 90 år och 5-dagars startar. 

  Kinks får därför tyvärr lira utan mig. Men tanken på 60-talspop får mig att fortsätta bläddra i mina musikminnen från förr.
  Jag skrev 5 mars om mina två första s k minnen, "Bona sera" och "You really got me". Här kommer några till.

  3.  Min andra LP. "Around and around" med Rolling Stones. Ett tyskpressat album med en blundande Mick Jagger på konvolutet. Alla i stiliga kavajer.
  Den är nästan sönderspelad, främst "Hungry heart", men skivan innehåller också hitsinglar som "Around and around" och "It´s all over now".
  Mick Jagger förlåter jag aldrig, för jag har fått för mig att det var han som drog ner min tjej, söta Marianne Faithfull, i knarkträsket.

  4. Min första popkonsert. Platsen är Kungliga Tennishallen i Stockholm. "Hollies" på scenen och än idag tycker jag att deras  "I´m alive" är prototypen för en helskön popdänga á la 60-talet.

  5. "Make it easy on yourself". Titellåten från Walker Brothers första LP, 1965. Jag var fast. Jag blev t o m medlem i deras engelska fanclub under några år. Det var Scott Engels röst, en yngre "Frank Sinatra-variant" med brittisk accent som fashinerade mig.
  Jag var 15 år och slukade engelska popskrifter som New Musical Express, Melody Maker, Rave och Fabulous.

  6. "A sad boy". En av de första låtar jag lärde mig på gitarr. Jag hade fått en Bjärton-gitarr i julklapp och knölade på själv med några enkla ackord, som Tages "Sleep little girl" och "I should be glad". Men det var Mascots-låten "A sad boy" som fungerade bäst.
  Mascots träffade jag på Gotlandsbåten på en skolresa 1965. Träffade också kusin "Seger" på samma båt, han också på skolresa. Han minns t o m vad färjan hette. Han nämnde det idag. Jag hade inte en susning och jag har redan glömt bort det igen.
  Tänk vad olika saker som fastnar innanför pannbenet.

  Tänk om man ändå skrivit dagbok som ung. Det hade varit kul att läsa idag.
  Men det hjälper förstås inte mig. Jag missar "Kinks" i Härnösand 24 juli ändå.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0