"Slafs you" . . . 7 februari 2011

  Så blev man i helgen åter påmind om att man varit yngre en gång i tiden. När någon berättar om egna upplevelser kan man ibland känna igen sig. Man har liksom upplevt samma sak och det känns skönt att inte vara ensam.

  Anna Mannheimer berättar om sina fobier om bilkörning. Hon drar ett exempel där hon under en jobbig nattkörning i dåligt väder lyssnar på bilradion och en låt med Eros Ramazotti. Och hur hon skärrad får en textrad i låten "Più bella cosa", att låta som "Olyckan kommer se´n". (Unica come sei)

  Jag erinrar mig att jag i tidiga tonår spelade in poplåtar på min rullbandspelare i Vällingby. Försökte lära mig texterna. Trots att jag med möda försökte skriva ned vad de sjöng fick jag inte alltid riktigt ihop det. Det skulle dröja decennier innan jag förstod att jag sjungit tokigt.

  Anna Mannheimer är idag lika läcker och fyndig som i slutet av 90-talet. Då, ett år utsedd till Sveriges roligaste kvinna, medverkade hon bl a i "Rally", favoritprogrammet i P3 på fredagskvällarna. Lyssna på "FS" och "Gul snö" från "Rally 2". Hon sjunger låtar med texter hon varit med och skrivit.

  En lyssnare i helgen trodde länge att Peter LeMark sjöng "senapsgas i sängarna", men upptäckte senare att det var "senast jag såg änglarna". Det kan i hastigheten bli väldigt fel.

  Vad sägs om Beatleslåten "Slafs you"! (She loves you) eller barnet som uppfattade texten i den gamla slagdängan "Ada har legat med Harry Potter inatt...".
  Hur ska ett barn idag veta att det finns något som heter papiljotter. Eller finns de inte längre?

  Det äro inte lätt att vara barn idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0