Väska? eller gnällig gubbe . . . 5 februari 2011

  Jag möter ofta tonåringar på väg till skolan. Oftast har de ingen väska med sig.
  Så var det aldrig på min tid. Då hade man alltid arbete med sig hem, alltid uppgifter som skulle göras, läxor, beting, anteckningar från lektioner eller jobb inför kommande prov.

  Jag vet att skolans ekonomi är ansträngd idag. Kanske är det så att eleverna inte får ta hem läroböcker. Men kollegieblock, stenciler med anteckningar?
  Eller har de allting på nätet, så ingenting fysiskt behöver fraktas? Distansarbete samtidigt som att vara på plats.

  Eller har många av dagens elever inte tid för utbildning längre? Jag har t o m mött en lärarkandidat på praktik utan vare sig väska, penna eller papper. Och jag undrar ibland om elever i andra länder, länder som är på G, t ex Kina och Indien, "Har de månne väska med sig till plugget?".

  Tiderna har förändrats. Och jag verkar vara kvar i något föråldrat tänkande. Men ibland blir man så bekymrad att man kan PISA på sig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0