Nordvästpassagen, ja tack . . . 27 januari 2011

 

  Kommunstyrelsen i Timrå vill skicka framtidens järnväg genom vårt vardagsrum.

  Jag finner förslaget tveksamt, för att inte säga dumt.

  Jag var på ett välbesökt informationsmöte om en ny järnvägsdragning genom Timrå. Jag var inte ensam, vi var säkert 300 personer, och alla, jag menar alla, tyckte att kommunledningens två alternativ var skit.
  Alternativet som sparade bostadsområdena hade de plockat bort. Att närmare 900 fastigheter skulle påverkas av järnvägskorridorerna verkade inte bekymra de förtroendevalda nämnvärt.

  Det är lätt att tänka egoistiskt men frågan är om man är ett hinder för Timrås utveckling. Vem sjutton vill bo i en kommun som kör över en sådan mängd befintliga fastigheter i populära bostadsområden bara för att godståget från Luleå ska tjäna några minuter på resan till huvudstaden. 

  Fantasiidéer som att gräva ner flera kilometer av spårsystemet genom Sörberge tror jag inte på. De lyckades ju inte ens gräva ner Esplanaden under en järnvägskorsning i Sundsvall.
  Motorvägar och dubbelspår för 40-50 godståg och 10-15 persontåg per dygn bör i möjligaste mån ligga utanför befintliga tätorter. Om orsaken till dåliga alternativ är ett lukrativt resecentrum i en liten förort till Sundsvall får man tänka om.
  
  När det här väl blir aktuellt sitter antagligen en annan på "hemmet" för länge sedan. Så varför bry sig egentligen. Jo, om jag har synen kvar vill jag inte att utsikten från Hagalid ska skymmas av en 40 meter hög järnvägsbro över Timrådalen.
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla Maxén

Men fy! Är det sant det där med järnvägen?

2011-03-07 @ 23:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0