Vem är Gustav Vasa? . . . 29 januari 2011

  Dagens Nyheter berättar om en ambitiös lärare som skulle trimma sin klass i kritiskt tänkande och reflektion. Han inledde med att ställa julevangeliets traditionella skildring av krubban i stallet kontra ny vetenskap.

  Han stöp redan i startblocken. En dryg tredjedel av stockholmsklassen hade aldrig hört talas om Betlehem, än mindre om krubbor och skattskrivningar.

  Det är besvärligt att ifrågasätta saker när grundkunskaperna som behövs saknas. Så läraren fick återberätta julevangeliet från grunden, och liknande exempel finns det massor av.

  Läraren: "Sverige var inte alls så neutralt under kriget".
  Eleverna: "Vad är neutralt?" "Vilket krig?"

  Läraren: "Gustav Vasa åkte nog aldrig skidor mellan Sälen och Mora".
  Eleverna: "Vem är Gustav Vasa?"

  Klyftan mellan ideal och verklighet är en reell utmaning som den svenska skolan har att överbrygga. Och jag känner självklart igen mig efter 36 år i skolans tjänst.

  Är det som hönan och ägget? Vad kom först? Kunskap eller reflektion?
  Det borde vara svårt att yttra sig om man ingenting vet.

  Men vissa klarar även det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0