"With a girl like you" . . . 14 juni 2011

   

  Efter 9:an var jag och min klasskompis Ove Kjellqvist på språkkurs i Weymouth på engelska sydkusten. Jag kommer inte ihåg att jag badade någon gång men jag gick ner fem kilo under tre veckor. Maten var inte av bästa märke.

  Det var sommaren 1966 och min värdfamilj tog med mig till Blackburn där sonen i familjen skulle delta i en friidrottstävling. Vi åkte via Bath, med sina romerska badanläggningar och Stratford-upon-Avon, Shakespears födelsestad. Familjen ville tydligen visa mig något men mina minnen därifrån är mycket diffusa. Jag måste ha varit måttligt intresserad, 16 år, kontra gamla ruiner och gamla kåkar.
  Vi övernattade hos släktingar i utkanten av Manchester.

  8. Jag har vaga minnen av idrottevenemanget, men på vägen dit bar jag familjens transistorradio. Ur radion "springer" plötsligt "With a girl like you", Troggs efterföljare till "Wild thing".
  Jag kan än idag se mig själv gåendes på gatorna mot friidrottsanläggningen med radion på ena armen, helt fascinerad av låten. Och när jag hör den idag är jag där igen, i Blackburn på väg till tävlingarna.
 
  Vistelsen i England avslutades med tre dagar i London. Av någon anledning (?) blev några av oss erbjudna att se öppningsmatchen i VM i fotboll, England-Uruguay på Wembley.
  Jag föredrog av någon orsak att bli kvar på hotellet för att "spela kort". Det kan också ha varit någon som hette Anne Joasuu, kurskamrat från Enköping, som drog mera.

  England-Uruguay 0-0.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0