- Glid mera! . . . 26 mars 2011

   

  - Glid mera! skriker frun.

  Det är hårda, nydragna spår och vi åker 11 kilometer nere på golfbanan. Vi passar på innan det ska mulna på.

--------

  Vår vårvinterledighets höjdpunkt är annars ett lunchbesök i Bergstugan vid Fröå gruva i Åre. Efter en behaglig skidtur på en mil, "Fäbodturen", en bit upp på fjället får man sin belöning.
 
  Det är uppför i en timme sedan nerför. Den här dagen har det kommit drivande nysnö och vi måste spåra själva. Ett tufft jobb men allting går lätt när man vet vad som väntar.
  Älgfärsbiffar med trattkantarellsås, potatis och lingon, salladsbuffé, varmt hembakat bröd och kaffe. Och en stor stark.
  De fem kilometer som åter tar oss till "Björnen" i Åre går av någon anledning mycket lätt.

  Turåkning har alltid passat mig bättre än att kötta runt i ett elljusspår. Man kan stanna när man vill. Det vill jag ofta.

----------

  - Glid mera! skriker frun igen. Och då tänker jag på Terese Johaug och hennes frekvens. Och hon är ändå världsmästare.
  Då känner jag mig lugn och fortsätter med min taffliga skidteknik.

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0