"You really got me" . . . 5 mars 2011

  "Jopp hej di hej di hej da, jopp hej di, jopp hej da"
  "Ett glatt humör ska man alltid ha, om vägen också är lång ..."

  Klingar det till? Kommer ni ihåg?

  P3 låter kända artister minnas låtar fyra kvällar var. Låtar som på något sätt påverkat dem. Ena veckan var det "September", denna vecka två killar från "the Ark".
  Jag blir nostalgisk och tråkar ut frun som inser att hennes musikminnen inskränker sig till tiden i scouterna.

  Detta händer samtidigt som Timrå spelar för sitt liv mot Djurgården  i E.on.-arena. Antingen är jag för nervös för att lyssna/se eller också är jag inte tillräckligt intresserad. Jag vet inte vilket.

  1.  Mitt första låtminne härrör sig från början av 60-talet. Pappa tog mig och syster Gunilla till Rikards skivbar i Vällingby. Vi fyller ju år ungefär samtidigt så antagligen var det i april.
  Vi fick välja var sin singel. Gunilla valde "Good luck charm" med Elvis. Jag valde "Bona sera" med Lille Gerhard.
"Bona sera" kom ut 1958 och Elvislåten 1962 så man kan sluta sig till att jag var en slow starter. Av någon anledning har jag två exemplar av skivan i källaren. Underligt, för så bra var den inte.

  Jag var för ung och barnslig på 50-talet när man antingen valde att hålla på Elvis eller Tommy Steele. På 60-talet var det Beatles eller Rolling Stones. Jag gillade båda. För att slippa ta ställning lyssnade jag mest på Kinks, Hollies, Searchers, Animals, Yardbirds m fl. Det var brittisk pop som gällde.

  2. En eftermiddag 1964 åker jag tunnelbana in till Westins musikaffär på Kungsgatan i Stockholm. Jag ska köpa Kinks debut-LP och som brukligt är får man lyssna på skivan i några hörlurar typ "duschhandtag".
  Efter "Beautiful Delilah" och "So mystifying" nickar jar nervöst till expediten. Jag är 14 år och har köpt min första LP. Minns jag rätt kostade den 27 kronor.
  Skivan befinner sig idag hos Kinks-fantasten och samlaren Peter Lundin i Sundsvall. Av de hundratal Kinksplattor han äger var denna första utgåva något han saknade.

  Och Peter han kan spela "You really got me" på sin elgitarr. Nästan lika bra som Ray Davies och grabbarna i bandet.
  Och Timrå vann med 2-1 och slipper spela i Kvalserien. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0