Matklassikern i hamn . . . 4 september 2011

   

  Nu har jag klarat av matklassikern inom ett år. Eller ...

 Julskinkan i december, äggen i påskas, sillen i midsomras, surströmmingen i augusti och nu var det kräftornas tur.

  Jag antar att det här är de viktigaste matnedslagen eller borde raggmunk och kålsoppa vara med?
Kräftorna var sista russinet i kakan och det klarades galant av inne hos generösa vänner, iklädda töntiga hattar och haklapp.
 
  Jag älskar strömming, stekt eller inlagd, klargravad. Även sur. Men surströmming kan faktiskt räcka att äta en gång om året. Det blir liksom festligare då.
  Oftast blir det Oscars, Tynderös stolthet. I år fick vi även stifta bekantskap med Borkbo-suringen från Enånger hemma hos mandelpotatiskokarexperterna på Färjvägen.

  Lite kul att smaka "Borkaburken" då frun och jag firade vår 31:a bröllopsdag på restaurangen vid Borka brygga 26 juli i år. Då med stekt strömming förstås.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0