Omladdning efter kalla ferier . . . April 14, 2012

  Jag gick i 5:an på Vällingbyskolan 1962 när grundskolan infördes. Bokstavsbetygen blev siffror och vi gick  fortfarande på lördagar. Vi hade läxor varje dag, två tandläkare för skolans sex parallellklasser årskurs 1-6. Och vi fick ta hem läxböckerna i den skolväska vi hade med oss.

  Många av oss spelade fotboll även på den tiden. En del hade också andra fritidsaktiviteter. Behövde man någon gång hjälp med läxan fanns alltid någon hemma som tog sig tid.

  Grundskolan fyller 50 år i år. Många debattörer försöker hitta syndabockar till alla "vansinniga" beslut som de tror gjort att den svenska skolan halkat efter i internationella jämförelser.
  Att återskapa den svenska skola som fungerade väl fram till 60-talet är inte så lätt. I DN konstateras att "det är lätt att göra fisksoppa av fisk. Det är svårare att göra fisk av fisksoppa".
  Säkert har alla beslutsfattare handlat för nationens bästa, med den information de hade då. Det är lätt att kritisera i efterhand.

  Många skriker om ett återförstatligande av skolan och att den likvärdiga skolan är död. För hur kan den bli likvärdig när en del kommuner satsar 70 000 kr/elev och andra bara hälften. År efter år.

  Visst är det värdefullt att veta hur det ser ut, ännu viktigare är att granska vad det beror på. Och vad vill man göra åt det?
  Många är ganska eniga om att resursneddragningar, försämrade lärmiljöer, rektorernas ledarskap och lärarutbildningen är faktorer som påverkar. Den senaste tioårsperiodens utökade kontroll och utvärdering av olika slag har också gett mindre utrymme för undervisning.

  Det man som pedagog däremot inte får yppa, säger ändå en pensionerad skolledare, Patrik Rydell:
   "Om resultaten ska bli bättre måste eleverna lära sig mer. De måste vilja satsa mer på skolan. Eleverna kan inte ha blivit mindre smarta de senaste 20 åren".

  Vad kan det då bero på att så många ungdomar inte vill ägna mer tid åt skolan? Varför orkar man inte med läxor idag? Varför har många så svårt att koncentrera sig på jobbet? Varför har vi halkat efter i läsning och varför går matten så trögt? Har skolan anpassat sig för mycket till elevernas jobbiga vardag med den tidsbrist som uppstår p g a mobillek, dataspel och såpatittande? Har skolan därför anpassat och minskat kraven därefter?

  Bitter? Jag? 
  Nej då. Jag försöker bara ladda upp för en ny arbetsvecka efter kalla påskferier. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0