Skolan till 100% . . . 30 januari 2012

  Mindre klasser och PBS-metoden förbättrar inte skolan. Och varken lärarutbildning eller lärarens ämneskunskaper ger i sig inte heller någon påtaglig effekt.
  Orden kommer från en sundsvallsrektor, som också konstaterar att vissa pedagogiska metoder som används i kommunen ungefär ger samma effekt som att inte gå i skolan alls.

  Nu börjar skolkarusellen i media igen, där skolledare och skolpolitiker försöker bräcka varandra i präktighet.
  Medan en Ångeskola i Mittnytt får stå och skämmas för dålig måluppfyllelse i årskurs 9 blåser en sundsvallsrektor på i bästa stil i söndagens ST. Men mycket av det han säger håller vi med om.

  "Goda relationer mellan lärare och elev, liksom lugn och ro i klassrummet, ger rejält positiva effekter på elevernas kunskapsutveckling."
  Det är alltså vad lärarna gör med eleverna som spelar roll. Det är där insatser i form av bl a pedagogisk uppbackning och rimlig ekonomi i högre grad måste komma. För att lyckas med det måste samtidigt tidstjuvar och mindre effektiva åtgärder städas bort.

  När det handlar om ett eventuellt lönelyft för pedagogerna i Sundsvall blir texten väldigt tydlig.
  "De lärare som får alla elever att arbeta och utvecklas varje lektion, som ser till att varje individ utmanas och lär sig något nytt, och som samtidigt skapar lust att lära, ska få betydligt mer i lönekuvertet än andra.

  Tråkigt för den lärare som en dag råkar ut för en omotiverad elev, en enda lektion. Då är det kört i det årets lönesamtal.

  Det är tur att de flesta pedagoger arbetar i skolor i områden som saknar sociala problem. Där alla föräldrar har all tid för sina barn och är goda modeller, som visar hur viktig läsning är, och skolan, där eleverna gör allt de kan för att tillsammans med pedagogen fylla arbetsmiljön med lust att lära och arbetsro för alla.

  Jag måste erkänna att en elev i min klass jobbade dåligt under en lektion idag.
  Hoppsan, där sket sig löneförhöjningen. Igen!

                                               

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0