Med verkligheten som utgångspunkt . . . 13 juli 2012

     

  Jag har svårt att läsa på i turistböcker innan jag reser. Jag behöver något konkret att haka upp mina upplevelser på. I min andra PIM-uppgift i Timrå försöker jag beskriva hur jag tänker om det med hjälp av ett träd och dess grenar.
  Vet man något konkret är det lättare att haka på ny kunskap.

  Att se Berlinmuren i verkligheten, liksom Brandenburger Tor och "Checkpoint Charlie" är det inte samma bild jag bar med mig hemifrån. Så visst förstår jag skolelevers behov av att laborera och känna, för att sedan reflektera och skapa ny kunskap utifrån eget intresse.
  Det är först sedan jag besökt Rom, Peking och Berlin som jag riktigt ville veta mer.

  Men ibland ramlar man bara på intressanta och sevärda objekt. Som "Sony Center" med sitt inglasade centrum och KaDeWe, varuhuset med en matvåning med ett utbud bl a av korv och ost som egentligen inte finns i verkligheten.

   

  Men nu tror jag att Berlin behöver vila en stund. Förresten smakade ölen precis som hemma och en "Döner" var inget annat än en vanlig kebab med bröd.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0