Konst och historia . . . 5 juli 2012

   

  Berlin har muséer i världsklass och lär kunna uppvisa fantastiska fynd från såväl antika Grekland som Babyloniens hängande trädgårdar. Alla försök att förmå dem att återlämna dessa "krigsbyten" (?) har varit förgäves.

  Jag har aldrig riktigt visat något större intresse för konst. Men jag gillar morbror Willards produktion som finns på diverse ställen i Timrå.

  Konstmuséer är inte min grej. Men nu har jag upplevt det bästa hittills, "East Side Gallery" i Berlin. 1,3 kilometer av Berlinmuren målad av 118 olika konstnärer, på Muhlenstrasse längs floden Spree. Och gratis.

   

  Större delen av Berlinmuren är borta men på några ställen har delar sparats för att påminna om historien. På flera ställen fanns minnestavlor för de som skjutits i sina försök att ta sig över. Informationen om murens historia med bilder fanns bl a vid "Checkpoint Charlie".

  "Checkpoint Charlie" var övergången mellan den sovjetiska och amerikanska sektorn av Berlin. Guiden Jonny berättar om de dramatiska timmarna när sovjetiska och amerikanska stridsvagnar stod öga mot öga 1961.
  Då var det "Kalla Kriget" hett.

  Ville man ta ett foto med sig själv vid "Checkpoint Charlie", kostade det 2 euro. Ville man ha frugan med sig kostade det 2 euro extra. Men det kan hon ju vara värd.

 

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0