36 pärlor i en mussla . . . 26 juni 2012

   

  Det står i tidningen att svenskar imponerar med sin engelska i jämförelse med andra europeiska länder. Anledningarna är flera.
  Flera kinesiska guider vi träffade hade säkert ett väldigt stort engelskt ordförråd men ibland gick det inte att förstå vad de sa. Vi fick helt enkelt avgöra det med hjälp av ögonen.

  Som den pladdrande guiden på pärlfabriken. Hon öppnade en mussla som innehöll 36 pärlor. Lika många sandkorn hade placerats i musslan för ett antal år sedan. Men det hjälpte inte att pärlflirta med mig. Jag var först ur butiken med alla mina yuan kvar i plånboken.

  Och guiden vid tecermonin. Det kan delvis ha berott på akustiken med jag kände inte igen ett ord. Man påstod att hon talade engelska.
  Bättre gick det på sidenfabriken och emaljfabriken. Men jag är ingen köpsugen person. Och definitivt inte någon vurmare av dammsamlare. 

  Det blev många fabriker på en vecka. Jag som inte ens gjort ett besök på Östrand i Timrå. 
 
  Det bästa köpet jag gjorde i Kina var nog på McDonalds. En hamburgarmeny för 16 kronor, som hemma kostar 55 kronor. Nästan gratis!

   

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0