Pensionär = barnflicka . . . 26 juni 2012

   

  Yin och yang är grundläggande begrepp i östasiatisk filosofi. Yin och yang beskriver varandras motsatser. Yin och yang är den perfekta balansen i livet, inte antingen eller, utan mer eller mindre.

  Inte undra på att jag bara fick en trea i filosofi när jag gick i gymnasiet i Blackeberg. Jag var nog inte ens värd den för fattade jag inte ett jota av ämnet då. Tveksamt om jag förstår mer idag.

  Vi köpte två målningar som symboliserad yin och yang när vi besökte Himmelens Tempel. Templet räknas som en av Kinas vackraste byggnader och det är bara att hålla med.
  I den stora lummiga parken hade morgonpigga kineser gympa i form av yoga och Kung Fu. Pensionärer är ofta pigga i Kina då kvinnor går i pension redan vid 50 år och mannen vid 55. Kvinnan tidigare för att kunna ta hand om barnbarnet.

  Barnomsorgen kostar 2 000 kr i månaden och barnbidraget är 5 kr. Trots enbarnspolitiken är det tillåtet för två gifta ensambarn att skaffa sig ett till. Allt enligt vår fantastiske guide Frank.

  Översatt till fotbollsspråk är yang anfall och yin försvar. I den perfekta balansen ska ett bra fotbollslag följaktligen ha en säker defensiv för att kunna vara effektiva framåt.
  Eller är det tvärtom?

   

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0