"Nine million bicycles in Beijing" . . . 26 juni 2012

   

  Jag läste i DN häromdagen att många städer i Kina nu satsar på billiga hyrcyklar. Detta för att minska biltrafiken och luftföroreningarna. Det handlar om 100 000-tals cyklar och är säkert väl investerade pengar.

  Sedan en vecka tillbaka kan man hyra en cykel i Peking för en krona i timmen. En dag för en tia. Planen är att det ska finnas 50 000 cyklar om tre år.
  50 andra städer i Kina har redan en massiv cykelsatsning, bl a Hungzhow med 60 000 hojar att hyra.

  Jag hade förväntat mig att se de miljontals cyklister jag sett på film och TV. Visst fanns det cyklister men inte i den omfattning jag trodde.

  Många pekingbor har inte längre råd att bo inne i staden och har därför flyttat ut till någon av de 13 förstäderna. Därifrån är det för långt att cykla till arbetet i de centrala delarna. Då får det bli tåg, tunnelbana, buss, eldrivna vespor och andra underliga hembyggen. Och med fem miljoner bilar förstås. 

  Biltrafiken är enorm. Inte undra på att smogen ofta ligger som ett lock över staden. Inte undra på att många kineser har andningsskydd. Precis som i Aten tvingas kineser avstå bilen en dag i veckan beroende på slutsiffran i registreringsnumret.
  Som tur är får man bara äga två bilar i familjen. Vill man köpa en ny får man snällt göra sig av med en annan. Inkomstskillnaderna är enorma och mutor hör till vardagen. Medan den vanliga kinesen får stå i kö i flera år för att få köpa en bil kan en annan mot överpris få köpa samma bil samma dag.

  Ett antal större vägar är byggda i en ring runt stadskärnan. Innanför den femte ringvägen, räknat inifrån, får man inte ha hundar på över 35 cm i mankhöjd. Och smäller man fyrverkerier innanför femte ringvägen kan en enda "Kinapuff" ge fängelse och 2 000 yuan i böter.

  Enligt egna beräkningar motsvarar 2 000 yuan 20 liter gin i taxfree-shopen på flygplatsen eller 125 menyer på McDonalds.
  Är detta värt smällen?
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0