An auf hinter in ... . . . 28 juni 2012

  Trots att unga människor reser som aldrig förr är det oroväckande få som lär sig främmande språk. Det oroar Dagens Nyheter.
  "Länge inbillade man sig att kunskaperna i språk skulle öka när världen krymper. Unga människor har sett oändligt mycket mer av den än gårdagens upptäcktsresande, sjömän och luffare."

  "Men moderna människors resande har på intet vis ökat deras språkkunskaper. Snarare förfogar de över färre språk än förr. Något slags esperantoengelska, oduglig till mer än begränsad kommunikation, tycks vara vad man nöjer sig med."

  Jag åker till Berlin imorgon. Inom ett år är detta min fjärde utlandsresa. Men min tyska är inte den allra fräschaste. Läste fem år i plugget fram till 1968, för 44 år sedan.

  Men språk kommer och går. Tyskan miste sin charm av olika anledningar efter Tysklands agerande under andra världskriget och franskan är sedan länge på tillbakagång.
  I årskurs 7 på Arenaskolan i Sörberge blir det ingen franskgrupp, då bara 2 av 80 elever var intresserade. Det är spanskan som gäller. Om det är semestrar på Mallis som drar eller "La Liga" är oklart.

  Tyskland är Europas mäktigaste stat och Sveriges största handelspartner. Historiskt var tyskan viktigare än svenskan i många svenska städer sedan Hansan på medeltiden, då vi var lite som en tysk koloni.

  Nu ska jag göra min insats. Mina tyska prepositioner ska sitta som ett smäck med hjälp av lite "bier" och "moselwein".
  Auf wiedersehen!  

Kommentarer
Postat av: Carina

Guten Tag!

Oj,vad du blir berest iår,härligt. Ser fram emot att få läsa bloggen efter denna resa.Tyskland får tyvärr stå tillbaka för Italien just nu;)



Wir wünschen Ihnen eine angenehme Reise.

2012-06-29 @ 07:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0