Väder - inget att sia om . . . 9 mars 2012

   

  Lasse fyller 64 år och körs i säng av Lars för födelsedagsbarn ska gratuleras i sängen. Då vet vi inte att Lasse tänker bjuda oss på varm choklad och vispgrädde i Höglekardalen några timmar senare. Men det gjorde ingenting.

  I flera dagar har vi studerat väderrapporterna såväl på nätet som på TV. Det gällde att välja rätt dag för utförsåkning i Bydalen. På fredagsmorgonen visade alla prognoser på regn och upp till 20 m/s på kalfjället. Alltså en perfekt dag för slalom.
  Väderrapporter i fjälltrakterna måste vara något av det svåraste som finns att sia om. Visst blåste det en aning. Ja, ganska ordentligt. I alla fall så mycket att toppliftarna var stängda. Men solen tittade stundtals fram och underlaget i övriga nedfarter var ljuvligt. Det tyckte t o m jag som är den sämste åkaren i gänget. En åkare som trivs bäst i toppstugor och övriga fikaställen i backarna.

  Extra fart i backarna blev det efter gårdagskvällens dubbla portioner med Ijes ärtsoppa och den varma punchen. Lägg därtill tjockpannkakan med Jans 30 olika sylter så förstår ni att magen mådde bra av lite frisk
luft. 
  Fjällhalsens viltskavsgryta smakade som vanligt helt fantastiskt som lunch i backen. De som fick en starköl till klagade inte över den heller.

  Gårdagskvällen avslutades med lekar av barnkaraktär. "Glupska Grisen" och "Ryktet går" har dock ingen åldersgräns.

  Undrar vad SMHI tänker ljuga ihop för väder imorgon. Jag tittar nog på Pia Hultgren på Svt. Vad hon säger bryr jag mig inte om, men hon är i alla fall lite läcker att se på.

   

   

  


Kommentarer
Postat av: MALTE, din (gamla) elev

WHAT?! var du i bydalen? Det var jag också ju!!!

2012-03-12 @ 07:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0