"Silly season" i skolan . . . 30 juni 2013

  Vi sportnördar är roade av att läsa om spekulationer kring övergångar i fotboll och ishockey. Inför varje ny säsong nosar kvällstidningarna upp minsta vindpust på spelarmarknaden och gör dem till självklara. Vi kallar tiden för alla dessa rykten "Silly season".
 
  Själv har jag varit på samma arbetsplats i många år. Visst har jag någon gång funderat på att byta arena, men fördelarna att skifta har aldrig visat sig vara särskilt stora. Nackdelarna har övervägt.
  Och inte har jag haft goda råd från någon agent heller.
 
  Inte förrän i sommar har jag upptäckt att sommarlovet 2013 liknar en skolans "Silly season". Flera på skolan har av olika anledningar sökt nya tjänster. Det kan handla om vantrivsel, hög arbetsbelastning, osäkerhet om fortsatt tjänst, ringa uppskattning, jobbiga arbetsförhållanden, kortare resväg, bättre lön och resurser, ja orsakerna kan vara flera.
 
 
 
  Det är ingen rötmånadshistoria när Birgitta drar till Söråker. Inte heller att Ulrica sägs vara klar för samma "klubb". Men det är tråkigt. Och säkert är det andra förändringar som skett när väl höstterminen startar.
 
  Jag vet att ingen är oersättlig men när rutinerade drivande pedagoger lämnar "skutan" märks det. Då måste andra kliva fram. Vilka blir det? Och vilka orkar?
  Knappast några 63-åriga "gubbar" eller ...

Kommentarer
Postat av: Nina

Det är då sk "gubbarna" leder laget mot seger!!!

2013-07-04 @ 19:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0