Kalksten, skola och strippklubb . . . 16 mars 2013

 
  Jag hade bl a geografi som tillvalsämne på Lärarhögskolan i Härnösand. Jag ville egentligen ha svenska och engelska men fick av någon anledning geografi och samhällskunskap.
  Jag har fortfarande efter 40 år några halvtaskiga stenciler i mina pärmar om horstar och platåberg, och lärde mig jordens olika åldrar utantill, som "kambrium, ordovicium, silur ..."
 
  Kalkstenen bildades visst under "kambrosilur"-tiden. Ursprunget var de koraller som levde för 520 miljoner år sedan i de varma hav som täckte Jämtland.
  Kalken är bra för växtligheten. Av landets 50 orkidéarter växer 29 i Jämtland. Kalkrika betesängar sägs vara bra för hästarnas benstomme och kalken ger Jämtlands älgar deras ståtliga kronor.
 
  Det kunde ta upp till en vecka innan kalken var genombränd i kalkbruket. Veden måste vara torr för att få upp temperaturen till de 800-900 grader som behövdes. Den färdiga kalken användes mest till murbruk.
 
  Med utgångspunkt skylten "Mattmars kalkbruk"  finns otroliga möjligheter att göra undervisningen intressant för eleverna på platsen.
  Vad är kalk? Hur fungerade kalkbruket? Besöka kalkbrotten i skogen. Göra murbruk. Jordens åldrar, orkideér, jordbruk, älgar, lokalhistoria... Ja, listan kan göras hur lång som helst.
  Problemet är nog bara att lärarna i Mattmar inte heller har tid att reflektera och planera nog. Dokumentations-hysterin har säkert även drabbat landets norra delar. Å andra sidan har Mattmar ingen skola kvar. Även småputtar måste ta bussen till Mörsil, grannbyn. 
  Där finns det viktigaste, såväl skola, som affär och strippklubb. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0