Kan man köpa kunskap? . . . 6 april 2014

  Skolan har fått så mycket kritik de senaste 20 åren. Det känns ibland som allting, hela kakan, är skolans fel. Det kan vara väldigt energikrävande att matas med kritik, när man befinner sig mitt i  smeten och upplever att många elever saknar viljan, orken och inte ser vitsen med att göra ett bra jobb.
 
  Lena Andersson, bl a skribent i DN,  berättar om en lärare på en svensk högskola, där studenterna på fullt allvar och med stor indignation anser att om de inte klarar tentan är det läraren som har misskött sina åligganden.
  Tror man att utbildningstjänster utgörs av att läraren bearbetar studentens tänkande och hjärna, som en frisör fixar till kundens hår, har man missat poängen.
 
  All kunskap och inlärning är praktisk. Man måste utföra den med sin kropp och sitt huvud. Inget annat fungerar. Ingen annan kan göra det åt en. Så har det alltid varit. Övning ger färdighet och inlärningen är kunskapens moder, vare sig man vill bli en skicklig snickare, idrottsman eller fysiker.
 
  Så fort kunskapen blir teoretisk förmodas allt vara medfött. Tränaren görs viktigare än träningen och lärandet står och faller med metodik, antal personer i rummet och en magisk auktoritet som sitter på hemligheterna.
  Så komplicerat kan det inte vara. Man blir en bättre löpare genom att träna. Man blir en bättre läsare genom att läsa. Läraren finns där för att förklara, sätta fenomen i perspektiv och bena upp sammansatt stoff. Men tyvärr, inlärningsjobbet måste varje hjärna göra själv.
 
  Fakta- och förståelseöverföring är oköpbar. Men den är fri, på samma sätt som högre syreupptagning är det för löparen. Den kan bara införlivas genom eget utförande.
  Klasstorlekar. resurser och lärarnas status är underordnade storheter så länge uppfattningen odlas i samhället att kunnande, insikt och vetande är att lämna in sig själv på rättighetsservice och komma ut några år senare med allting på plats, oavsett vad man haft för sig under tiden.
  Så långt författaren Lena Andersson.
 
  "Att lära utan att göra,
är som att älska utan att röra"
 
  Det börjar bli flera som efter PISA-undersökningen börjat undra om inte den viktigaste biten i hela kakan kanske är att alldeles för många studenter, elever,  tror att någon annan ska lära "mig" och att många studerande inte vill anstränga sig. Att inte vilja ta ett eget ansvar, inte vilja göra jobbet. 
 
  Förra veckan föreläste landslagsspelaren  Erica Udén-Johansson för högstadiet på Nivrenaskolan i Njurunda under rubriken "Motivation och målsättning".
  - Man kan inte hoppa över viktiga länkar på vägen till målet, man måste göra hela jobbet. "Pain is temporary, victory is forever".
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0