Tji strömming men världsrekord . . . 6 augusti 2014

 
  Jag har smakat på världsrekordet. Det är inte så att jag behövde anstränga mig speciellt mycket. Bara gapa och svälja.
  Vi besökte Norrtäljes Hamnkalas i lördags. Och Roslagsbageriet hade bestämt sig för att göra ett "håll käften-rekord" genom att baka en gigantisk chokladboll. Vikten på över ett ton passerade det gamla inofficiella rekordet med 500 kilo.
 
  Det tog två dagar att göra smeten som innehöll närmare tre miljoner kalorier - vilket ungefär motsvarar vad en fullvuxen person äter på fyra år. Men som tur var delades chokladbollen upp i ca 13 000 smakbitar på ca 80 gram. Jag orkade bara en, men plockade med mig flera stycken.
  I måndags försökte vi se till att fixa lite nyttigare käk. Vi besökte fruns släktingar i Linanäs på Ljusterö. Fantastiskt ställe som bebos av fantastiska människor. Bosse och Anette la tre strömmingsskötar men tyvärr blev resultatet bara 40 strömmingar. För varmt vatten och inte tillräckligt långt ut till havs tydligen. Strömmingen tar man bäst vår och höst.
  Men snart går den till, årets riktiga strömming. Den är sur och ska heta Oscars, och helst avnjutas hemma hos Gunnel och Villy.
Vedgrundet från sjösidan, Bosses kåk
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0