Korv hör idrotten till . . . 23 juli 2014

 
  Åka cykel i en minut, vila en halvtimme, åka en minut igen och så vidare några gånger till. Det är speedway.
Och den som startar snabbast vinner oftast heatet efter fyra varv. Det är speedway.
 
  Björn och jag åkte till Hallstavik för att se och lära. Det speciella motorbullret, metanoldoften och kolstybbsstänket upp på läktaren är minnen att ta med sig.
  Och folkfesten. P-vakterna hade fått solsting och parkerade in bilarna i tre-rader så vissa inte kom ut.
   
  De var i viss mån ursäktade då Norrtälje på tisdagen upplevde sin varmaste sommardag hittills med 27,3 grader. Dessutom rök årets publikrekord all världens väg då 4 863 personer såg matchen mellan Rospiggarna och Västervik. Bästa publiksiffran för hela elitserien i år.
  Vi hade bespetsat oss på korv och "Pucko" i pausen men fick nöja oss med kaffe till korven som alla andra. Öltälten var till vår förvåning nästan tomma, snacka om familjesport.
  Precis som vädret var polacken Grzegorz Walasek glödhet och drog in 16 poäng till sitt Rospiggarna i segermatchen mot Västervik, som slutade 55-35. Och nu leder man elitserien igen.
 
  Att idrotta i denna värme i skinnställ får mig osökt att associera till doften av ett par svettiga hockyhandskar.
Kanske en dålig jämförelse.
 
  Speedway ser jag gärna igen. Men då vill jag uppleva den från öltältet. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0