65, och sen då? . . . 12 april 2015

  Man undrar hur det ska bli?
  31 arbetsdagar återstår innan en efterlängtad tid som "friherre".
 
  Tron på att få göra som jag vill, när jag vill. Inte kliva upp på morgonen, inga måsten, inga listor. Men blir det så?
 
  Många lärare som gått i pension upplever känslan på söndagskvällen som det allra bästa. Ingen planering, inga förberedelser, inga lektioner.
 
  Å andra sidan sägs att många som gått i pension aldrig har någon tid över. De är alltid upptagna. Det låter skrämmande.
  Jag ska i alla fall inte ta på mig för mycket. I planerna finns att en ny brevlåda ska upp i början på juni. Efter det blir det semester i juni,  juli och augusti. Kanske jag kan hitta på något nytt i augusti. 
 
  Men vilken dag räknar man som första pensionsdagen. Är det dagen man fyller 65? Är det första lediga måndagen? Eller är det när man inte längre får den gamla lönen? Och hur firar man detta i så fall.
 
  En bekant ville manifestera sin första pensionsdag med att göra något han gjorde förr. En nostalgigrej, typ.
Han fyllde vätskebältet och sprang hemifrån Sörberge upp på Södra Berget i Sundsvall. Återfyllde vätskebältet och sprang hem igen. En sträcka på 4,5 mil (!).
 
  Jag skulle kunna göra om samma grej. Utan vätska, men med bil.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0