Tack för oss, Böle skola . . . 14 juni 2015

 
  Vi tänker oss att fem rutinerade pedagoger går i pension efter ca 40 år. 40 gånger 5 är 200. Backar vi 200 år hamnar vi på år 1815. Det är nästan 30 år före Folkskolans införande i Sverige 1842.  Då kanske ni förstår vilket tapp det innebär för Böle skola. Eller ...
 
  Nästan hela Böle skola firade sommar och pensionärer på fredagskvällen med en båttur med "Medvind" runt Alnön. Ing-Britt bjöd på båt och mat och Helena bjussade på sig själv och talade varmt och innerligt om sina "gamla" kollegor.
 
  Fem kulturbärare försvinner och nya får ta vid. Helena visade ikväll att hon inte bara är en duktig pedagog, engagerad och snygg, hon är också en uppmärksam iakttagare, som i text och bild sammanfattade sina år med pensionärerna. Hon fick med det mesta.
 
   Efter nästan 40 år på samma skola kan jag konstatera att Böle skola varit en arbetsplats som alltid försökt  få nya personer att smälta in. Och överföra skolkulturen.
  Själv fick jag en hel termins utbildning i M5, utbildningens termin 5 av 6, på Böle skola 1974, och präglades av giganter som bl a Inga-Lill Pettersson, Gunnar Larsson, Staffan Svensson, Ann Fredbäck, Asta Meijer, Roland Persson och Rune Lund.
 
  Vid avtackningen, där jag fick vibbar av "Polarpriset" och guldbaggar tog jag tillfället i akt att tacka alla som bidragit till att vi blivit kvar så många år. Alla trevliga elever och alla fantastiska kollegor.
  Ibland undrar man hur många som kommer att orka kämpa med lärarjobbet lika länge som oss, för jag vet vilket svårt arbete ni har. Och det har inte blivit ett dugg lättare med åren.
 
  Men Böle skola kommer att fortsätta vara en populär skola för de flesta. Räknar man i antalet inbrott, fem förra sommaren, och ett redan kl 17.10 avslutningsdagen i år, är skolan populär även utanför skoldagen.
  Är det månne Anders och mina lektionsplaneringar de är ute efter?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fint skrivet! 😘

Vad jag glömde..."Böle klassikern"

/Helena

2015-06-16 @ 23:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0