Var är mina pengar? Lissabon 26/9 . . . 26 oktober 2016

 
   Fulla spårvagnar och tät trafik gör att vi promenerar till Alfama, den äldre delen av Lissabon. Gruppen gör lite olika utflykter idag. Efter en söt Sangria med magnifik utsikt tar vi spårvagn 28 mot Estrelaparken, där spåret vänder.
  Det är efter ett besök i kyrkan Basilica de Estrela jag upptäcker att jag saknar plånboken, innehållande ca 200 euro, två körkort och ett kreditkort. Om förlusten skedde på hållplatsen, på spårvagnen eller i parken är oklart. Jag spärrade kreditkortet med hjälp av Willys allerstädes närvarande mobil. Idag, en månad senare har vi nya körkort och kreditkort.
 
  Att hitta lunchställen visar sig inte vara världens lättaste. Men till slut hittar vi ett gatucafé med ett bord strax intill några överfulla soptunnor. Dessa töms medan vi äter vår lövbiff. Inga sura miner på sop-personalen trots att det ligger lika mycket skräp bredvid tunnorna.
  Louise och jag letar upp en polisstation men blir hänvisade till "Polisturismo" nära Hard Rock Café på "Avenida da Liberdade". Där får vi engelsktalande hjälp att förlustanmäla plånboken.
 
  Vi ansluter till vår pensionärsgrupp som tagit sig till toppbaren på våning 6 på Bairo Alto Hotel för en drink. Det blev lite pusta ut efter dagens fadäs med plånboken och en GT satt som en smäck. Utsikten och duschstrilarna i taket imponerade.
  Att de flesta restauranger är stängda på måndagar blev vi varse när pojkarna skulle välja matställe efter sedvanligt vinuppladdning vid poolen. Matjakten lyckades trots allt och vi hamnade på en mindre familjekrog där vi kunde beställa såväl kött som fisk. Jag kom inte riktigt ihåg vad jag åt mer än att det var hårdtuggat och okryddat. Troligen kött.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0